Je hebt waarschijnlijk geen marketingafdeling

Hoe een MKB’er schrok toen ik dat zei.

Door Arnoud Siekmans

Toegevoegd zijn als Co-Ondernemer betekent natuurlijk ook dat we iets zinnigs moeten kunnen melden over marketing en communicatie. Of het onderstaande zinnig is, laat ik graag aan de lezer over.  Maar als ondernemers me vragen wat nou eigenlijk marketing is en hoe dat van meerwaarde kan zijn (in plaats van het gevoel te hebben dat marketing geld kost), vertel ik ze vaak de volgende anekdote.

“Wat is het rendement van mijn marketing eigenlijk?”

Een ondernemer van een middelgroot MKB-bedrijf kwam een keer bij me met de volgende vraag; “ Arnoud, ik heb een kleine marketingafdeling maar heb eigenlijk niet een duidelijk gevoel bij het rendement van die afdeling. Ze zijn druk. Ik zie ze altijd bezig en ze liggen goed bij de andere collega’s, maar toch heb ik geen goed beeld van het rendement”. Ik antwoordde: “Dan zullen we eerst eens gaan kijken of je wel een marketingafdeling hebt”. Ondernemer: “Hoe bedoel je dat?”. “Nou precies zoals ik zeg: of ze wel marketing bedrijven”. De bewuste ondernemer had nog steeds een verstoorde blik op zijn gezicht, dus ging ik verder met een paar vragen. “ Zijn de mensen van die afdeling wel eens bij je geweest met vragen als: Wat is ons marktaandeel? Wat is de gemiddelde marge van je producten of diensten? Wat kunnen we doen om deze te verbeteren? Welke markten gaan we aanboren en welke trends zijn er in de markt?”. De ondernemer antwoordde: “nee”. “Okay”, vervolgde ik en vroeg: “levert de marketingafdeling je concrete leads op waar je sales mee aan de slag kan?”. De ondernemer antwoordde: “ik heb geen idee”. “Dan heb je waarschijnlijk geen marketingafdeling”, zei ik rustig. 

De verbaasde blik van de ondernemer staat me nog steeds bij en dus stelde ik hem direct gerust: “Je hebt waarschijnlijk een communicatie-afdeling die je marketing hebt genoemd. Ze houden waarschijnlijk je sociale media bij, maken posts, organiseren evenementen, ontwerpen grafische dingen enz.” En vervolgde meteen: “En dat kan zeker van grote waarde zijn voor je bedrijf, maar ik vermoed dat ze geen marketing bedrijven”.

En toen?
Een vervolgafspraak was snel gemaakt waarin ik kennismaakte met zijn team en na wat gesprekken aan hem en zijn MT een presentatie gaf van wat marketing is, nl. een managementinstrument dat je in kan zetten voor je gehele bedrijfsstrategie. Een discipline die diep graaft in je bedrijf en in je markt en zo je prijspropositie, de levensduur van je product of dienst, je wijze van aanbieden en ook je promotie in beeld brengt. En dus een discipline is die samenwerkt met mensen of afdelingen die bezig zijn met inkoop, verkoop, financiën, logistiek, IT, omdat je alleen samen tot resultaten komt. Bij deze specifieke ondernemer mocht ik vervolgens werken aan de competenties van zijn team, aan de zichtbaarheid van hun resultaten en bleek uiteindelijk dat er sprake was van veel onbewuste bekwaamheid. Het laat zich raden wat het deed met het rendement en het inzicht in het eigen handelen, toen men zich bewust werd van die bekwaamheid. Het leidde er ook toe dat de marketingdiscipline een waardevolle positie kreeg in het MT en in de strategie van het bedrijf. En het leidde tot een marketingteam dat zich kon ontwikkelen in haar werk en echt het gevoel had mede het verschil te maken.

Dus je kan een trucje herhalen?
Nee, helaas niet. Er bestaat geen truc of blauwdruk voor succesvolle marketing die je zomaar op ieder bedrijf kan plakken. Elk bedrijf heeft zijn eigen dynamiek, leiderschapsstijl, klantenkring en sterke en zwakke punten en vraagt dus om een aanpak die past bij jouw bedrijf en vooral: bij jouw klanten.

Wat voegt Co-Ondernemers toe?
Bij de Co-Ondernemers bieden we heel veel disciplines onder 1 dak. We zijn allemaal ondernemer en kennen het klappen van de zweep en kunnen MKB-bedrijven letterlijk aan de hand nemen door samen een groeiplan te maken. We dekken de disciplines financiën, administratie, personeel, inkoop, e-commerce, logistiek, transport, marketing en communicatie af. Via ons netwerk voegen we daar belastingen, juridische zaken en IT aan toe. Niet alleen bieden we veel kennis, maar we leren ook veel van elkaar. Geholpen worden door ondernemers heeft voor andere ondernemers meerwaarde, omdat we de drijfveren van de ondernemer delen. En we werken samen met ondernemers die een bepaalde DNA delen: dat van samenwerken en prestatieverbetering. En daarbij voel ik me thuis en ik hoop u ook. Immers, als u als ondernemer succesvol bent, zijn wij het immers ook.

Dus de Co-Ondernemers vervangen nu ook de marketingafdeling?

Nee, maar we zorgen wel voor de juiste inrichting van je marketing. In ieder geval zijn we er niet op uit om uw marketingafdeling te vervangen of uw websitebouwer of reclamebureau aan de kant te schuiven. Wel help ik u graag met een verbeterde marketingstrategie, een beter functionerend marketingteam of de juiste briefing voor uw toeleveranciers. Zodat u rendement haalt uit uw marketing-inspanningen.

Dit bericht delen? Gebruik de deelbuttons hieronder.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email