Vind antwoorden in jouw data.

Over hoe data jouw onderneming verbetert.

Door Jelmer Rumathe.

Binnen jouw bedrijf vinden er allerlei activiteiten plaats. Denk aan fysieke processen zoals lossen/laden, productie/montage of ‘picken’  en ‘packen’. Ook zijn er tal van administratieve processen als orderverwerking, salarisadministratie en facturatie. Heel herkenbaar! Maar wat veel ondernemers niet beseffen, is dat al deze activiteiten data opleveren. En belangrijker: dat je door deze data te analyseren processen kan verbeteren. Oftewel, het kan geld opleveren!

“Cijfers alleen zijn niet heilig”

De vraag aan jou

Veel van bovengenoemde processen worden binnen jouw bedrijf ondersteund door software pakketten. Denk aan systemen op gebied van ordermanagement en financiën of ERP- en CRM-systemen. Anno 2021 is het niet meer de vraag óf je data genereert, maar veel meer: hoe haal je zinvolle informatie uit de wirwar aan gegevens? Die expertise heeft de Co-Ondernemers nu in huis, met de toevoeging van Jelmer Rumathé aan het team. Zijn vraag aan jou is dan ook: “vind jij antwoorden in jouw data?” In deze blog vertelt hij meer. 

Hoe vinden we antwoorden?

Het begint met het analyseren en interpreteren van de data. Maar let op: cijfertjes alleen zijn niet heilig. “Het gaat erom de cijfers te combineren met eigen observaties én de kennis en kunde van de mensen binnen jouw organisatie. Alleen dan wordt de uitkomst uiteindelijk gedragen door jouw medewerkers, is mijn overtuiging”, aldus Jelmer.  

“Cijfers alleen zijn niet heilig”

Het is dus belangrijk een beeld te krijgen van de manier waarop mensen daadwerkelijk werken, welke keuzes er in het proces gemaakt worden en hoe de aansturing verloopt. Jelmer vervolgt: “al deze informatie samen, wordt tenslotte overzichtelijk gepresenteerd, zodat jij als ondernemer kunt beslissen”.

Welke antwoorden vinden we?
Wat voor antwoorden kan en mag je als ondernemer verwachten? Jelmer licht toe: “Zie het werk dat we doen als een diagnose van jouw bedrijfsproces.” Je krijgt antwoorden op vragen als: wat doe ik goed? Hoe loopt mijn proces nu echt? Hoe kan ik voldoen aan kwaliteitsnormen? Waar kan ik verbeteren? Waar kan ik besparen? Hoe kan ik groei faciliteren?. Gek genoeg, kan het zelfs leiden tot het stellen van nieuwe vragen.

Wat heb jij aan deze antwoorden?

Antwoorden zelf zijn al waardevol, maar het wordt pas interessant als het iets oplevert. Jelmer: “Het stelt jou als ondernemer in staat de juiste keuzes te maken en de juiste prioriteiten te stellen. Ik help je vervolgens graag bij het maken van een plan en de gezamenlijke uitvoer daarvan, met als doel:

“Verbeter, bespaar, groei!”
Misschien klinkt dit theoretisch, maar het is juist heel praktisch: (1) antwoorden (2) keuzes (3) plan en (4) uitvoer leidt tot resultaat. En het mooie is dat het toepasbaar is op verschillende soorten processen, onder andere op het gebied van logistiek, productie, administratie en financiën.

Nieuwsgierig geworden of er ook in jouw bedrijf data is, wachtend op antwoorden? Neem contact op via het contactformulier of mail/bel met Jelmer.